TV-tittande.

Som jag skrivit tidigare så har jag ett ganska brett musikintresse. Jag tittar också en del på film, dokumentärer och serier. När det gäller film så får det gärna vara action, thriller, fantasy med mera. Serier som jag brukar titta på, men som jag inte följer slaviskt, är NCIS, Morden i Midsomer, Unge Kommissarie Morse osv. Dokumentärer som handlar om andra världskriget är intressanta, för de är ju en del av vår historia. 

 Vad jag däremot har väldigt svårt för är "hemma hos" serier som till exempel Wahlgrens med flera. Och inte nog med att de har ett eget program, Pernilla syns i ju i många andra sammanhang också. Yes Chef, där hon ska "lära sig" laga mat. Jurymedlem i Masked singer Sverige osv. Visst är Pernilla duktig, och har varit tidigare också både musikaliskt och som skådespelare, men det kan bli lite för mycket, när man även ska se dem "privat". Sen tror jag ju att de här programmen är rätt så manus-styrda, för att kanske skapa lite "tjafs" och liknande. Jag har väldigt svårt att tro att de är så här när de är helt privata. 

 Andra program jag har ännu svårare att ta in är bland annat Big Brother, Bachelor, Farmen och liknande, där allting verkar gå ut på att skapa intriger. Jag har hittills inte sett ett helt avsnitt av dessa, för jag tycker att det räcker att se reklamtrailern inför programmet, för att man ska känna att det är inget för mig. 

 Nu ÄR det ju många i Sverige som tittar på dessa program och tycker att de är bra, och det är ju bra för programmen verkar ju sälja. Men hos mig väcker det inga positiva vibbar. Jag är säkert skittråkig i mångas ögon, som faktiskt gillar de här programmen, men alla har ju rätt till en åsikt, och min åsikt är klar. Det är inte alla som gillar de program jag ser heller, men de kommer också att finnas kvar i tablån, oavsett vad man tycker. Och det går ju alltid att byta kanal, eller stänga av TV:n. 

 Sen kan man undra varför vissa typer av program tas bort, som bevisligen säljer. Då menar jag till exempel: Arvinge okänd som har en tittarsiffra på ca 1,2 miljoner. Visst är det säkerligen ett mycket kostsamt program, eftersom det involverar mycket resor med mera. Sen finns det många program som har väldigt låga tittarsiffror men de är ändå kvar. Förstår inte detta.

Vi har ju väldigt många kanaler att välja på, och även möjlighet att titta på programmen nästan vilken tid på dygnet man vill, genom att gå in i biblioteket, eller på någon Play-kanal. Och då kan jag ibland undra varför man i stort sett varje helg på flera av kanalerna, kör till exempel hela veckans avsnitt av ett visst program på helgerna, till exempel 3 avsnitt av just Wahlgrens värld på Kanal 5, 4 avsnitt av Counting cars på TV6, 6 avsnitt av Million dollar listing Los Angeles på TV8 osv. Inga av dessa program tittar jag på, tog dem bara som exempel. Och program som jag faktiskt tittar på, har också reprismaraton på helgerna, Vägens hjältar mfl, samt att de som sagt går att hitta på Play. Listan kan göras hur lång som helst. Är det bara för att fylla ut tid? 

Sen kan det även vara ganska jobbigt när man blandar både äldre och nyare repriser av till exempel Morden i Midsomer. Onsdag till fredag under den vecka jag slumpvis kollade så är det Säsong 3, avsnitt 1-3, sen på lördag kommer säsong 6 avsnitt 3. Och detta i samma kanal dessutom.
Serien har funnits sen 1997. Då med John Nettles som Chief Inspector Tom Barnaby, som slutade efter 13 säsonger. Så 2010 kom Neil Dudgeon in som ny Chief Inspector, John Barnaby, kusin till Tom. Men han syntes faktiskt i ett avsnitt av MiM redan 2000 i avsnittet som hette Garden of death, där hans karaktär hette Daniel Bolt, och det kan ju kännas lite förvirrande. 128 avsnitt hittills, och då undrar jag som säkert många andra. Finns det några människor kvar att mörda i Midsomer? 

Det finns som sagt mycket att titta på, när man vill på dygnet i princip, men även mycket "skit" i mina ögon, och säkert för många andra med. Och smaken är ju olika, som tur är. Jag ser det jag vill, och Du ser det du vill. 

Ha det gott.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Påsken 2023

2022, vilket år det blev.

Skolgången