Nu var det länge sen jag skrev något, men då kanske det är dags igen?!

För några veckor sen var jag iväg på "kroppsbesiktning" genom jobbet, två år sen förra gången. Jag måste säga att jag är nöjd med resultatet.
BMI på 22,8. Blodtrycket 140/85 efter en promenad ut till Ulriksfors på drygt 50 minuter. Midjemått på 82 cm och en stusskvot på 0,84. Dessutom låg Kolesterolen på 3,86 och Blodvärdet på 161. Så jag får väl vara rätt så nöjd ändå. 😊

Men jag har under en tid haft en del utslag i ansiktet, mest på vänster öga och näsrot. Vad det är vet jag inte men jag hoppas få svar nu på onsdag 9/5. Det kan vara nån form av stresseksem, eftersom jag haft det tidigare för några år sen när det var lite stressigt på mitt förra jobb. Den gången hade jag utslag runt bålen och det togs en biopsi, vävnadsprov för att utröna vad det kunde vara, och det kopplades till stress. Det försvann så småningom den gången och jag hoppas att det gör det denna gång också. På vänster öga ser jag nästan ut som en panda, med torr, fnasig hud som kliar så in i H..vete ibland. Jag tvättar och smörjer med bland annat olja för att mjuka upp, och FÖRSÖKER att inte klia, åtminstone dagtid. Vad som händer på natten har jag ingen aning om. Men det ska nog bli bra med tiden, hoppas jag.

Sen den 17/5 ska jag till läkaren igen för att få ett intyg för förnyande av körkort. Varför? Jo om jag vill fortsätta att behålla mitt körkort för tung lastbil, C, så måste jag få ett läkarutlåtande som jag ska skicka in till Transportstyrelsen och beställa ett nytt körkort. En kostnad på nån tusenlapp, men det kan det vara värt. Man vet aldrig när man hamnar i en situation där man behöver ha behörighet för lastbil, så det känns bra att få göra det. Det blir andra gången jag gör detta nu, men förra gången var jag tvungen att åka till Östersund för att göra undersökningen, men nu kan jag göra det på hemmaplan med min "egen" läkare.
Synundersökning gjorde jag också för att få nytt recept, och det var oförändrat faktiskt på två år. Inga nya glasögon än i alla fall. Men så småningom så behöver jag glasögon för att kunna läsa, och då får det väl bli progressiva och några tusenlappar i kostnad. Hittills har jag klarat att läsa utan glasögon, men det blir svårare och svårare och jag blir väldigt trött i ögonen efter en stund.

Ledig helg, men frun jobbar idag, delad tur, och på hennes lediga timmar mellan 12-16 så ska vi åka ner till Hembygdsgården där det är Tillgänglighets- och Kulturfestival. Där ska det visas kläder från olika kulturer, och även få provsmaka mat från olika ställen. Vi får väl se hur mycket vi hinner kolla på när vi är där.

Det får bli allt för den här gången.
Krama varandra där ute i världen, och sprid den glädje som DU har så kanske fler känner glädje.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Påsken 2023

2022, vilket år det blev.

Skolgången