Störande moment, telefoner och lite annat.

Jag blir så jäkla frustrerad när det ringer X antal samtal i veckan, ofta från något som SER UT  som ett mobilnummer, men när man googlar på det så är det oftast försäljare eller liknande. När man gjort en sökning så har även folk kommenterat vad det är, och det står ofta att det är spam och liknande. En del kommentarer innehåller dessutom både svordomar och könsord. Visst, man ska väl varna om man kan bevisa att det inte är seriöst, men vokabulären kunde väl ändå vara på vuxennivå, eller?



Nåja, jag har som sagt fått många påringningar från olika "företag" där numren ofta ingår i en serie, där man bara byter ut de 2-4 sista siffrorna i numret. Ofta när man kollar upp dessa nummer, så kan det ibland stå att numret inte ens ÄR ett mobilnummer, och vad är det då kan man undra. I övrigt så kan det stå att det TROLIGEN är försäljning eller spam. Det är tur att jag har en app i mobilen som oftast varnar för detta, och dessutom så använder jag NIX, men lik förbenat så slinker det igenom. Dessutom så har jag slutat att ha signalen på, det får räcka med vibrationsfunktionen. Min fru hade kontantkort tidigare, och för henne var det lugnt på spam-fronten, ända tills hon beslutade sig för att skaffa abonnemang istället. Då började eländet för henne också. Nu hade hon inte NIX i sin telefon då, det har vi fixat nu, men hennes operatör varnar oftast om det är nåt skumt. Men ibland så hinner hon svara och då kan hon få de mest suspekta frågor och påståenden som hon inte ens vet vad hon ska svara på.

För ett antal veckor sedan så var vi ute för att plocka svamp och då ringer hennes telefon. Hon hann inte kolla om det var skumt utan svarade, och blev lite fundersam så hon knäppte på högtalaren så att även jag skulle höra. Där på andra sidan sitter en tjej/kvinna och påstår att: I det område som ni bor i så har många av era grannar fått betala för mycket för något avtal, och vi kan hjälpa er till att få ner den kostnaden osv. Jag frågade då vad saken gällde och frågade även varför de ringer till min fru, när det är JAG som står för avtalet hon pratar om. Då frågade hon vem jag var, men då sa jag att det får du ta reda på själv eftersom du verkar ha koll på det område som vi bor i. Klick! sa det i andra änden och de hörde aldrig av sig mer. Verkar det seriöst? Hon påstod att hon ringde från ett företag som jag mycket väl vet vad det är, men då borde hon väl ha kollat upp vem som stod för avtalet och ringt till mig istället. Tänk om min fru nu hade sagt ja till något som hon inte ens har, hade hon då ändå fått en räkning osv på ett avtal som hon inte ens har? När jag sen sökte på numret så får jag till svar att: Numret verkar inte vara ett telefonnummer, som ni kan se ovan. Så jäkla frustrerande. Hur ska man kunna slippa sånt här tänkte jag. Jag "skrev av mig" på Facebook och fick ett tips: Ta bort mitt nummer från sökfunktionen på internet. Jag gjorde det och sen har det varit lugnt. Gjorde samma sak med min frus nummer, lugnt där också. MEN nu blir det ju problem för de företag som faktiskt ÄR seriösa, eller privatpersoner som vill söka mitt nummer, JAG FINNS JU INTE, mer än med min adress. Men nu ringer inte telefonen i tid och otid i alla fall.

Nu till nånting annat.

Semestern är slut och den har gått i svampens och bärens tecken. Vilken otrolig höst det har varit om man gillar att plocka bär och svamp. Hallon har vi plockat en bra bit över 20 kilo av och svampen har hamnat på över 100 kilo. Lingon har vi också plockat lite men vi har redan frysen full, så det blev bara cirka 10-12 kilo av det. Blåbär hade jag velat ha, men det var inget riktigt år för det, inte där vi kollat i alla fall. Vad har vi då gjort av allt, sparat det? Nej vi har faktiskt sålt av det mesta faktiskt, och det har inte varit några problem, och en hel del har vi gett bort till vänner och bekanta. Vi har ändå mycket i frysen så att vi klarar oss i vinter. Det lär nog dröja några år innan det blir lika bra, men vi ska nog kolla nästa år med, det är ju så jäkla kul.

 Den svamp som vi har plockat mest är gula kantareller. "Vi" förresten, det är mest min fru som har plockat tillsammans med sina vänner. Jag har fått hålla mig hemma med hundarna. Men sista gången var jag med och det var så himla kul även om vädret blev sämre på eftermiddan. Men två stora tygkassar blev det denna gång också. Mellan tummen och pekfingret cirka 70-80 kilo gula kantareller allt som allt på fyra resor. Inte illa.

En annan svamp vi plockat mycket av är Rödgul Trumpetsvamp som också fanns mycket av detta år. Det slank nog med en och annan trattkantarell bland dem också, även kallad höstkantarell, för de kan vara väldigt lika.
När jag la ut de för försäljning så var det flera som påpekade detta att det var trattkantarell, men de som köpte av oss struntade nog i det, för båda är väldigt goda matsvampar. De gick åt i vilket fall.
Jag fick ett meddelande via Messenger från en tjej Västerbotten som sa att OM det är trumpetsvamp jag har så hade jag ett alldeles för lågt pris på dem, när jag skulle sälja, för i hennes ögon så är trumpeten mer värd än höstkantarellen, och mer smakrik. Nåja, skit samma. Jag gör det inte för vinning, utan för att det är roligt. Jag har inte plockat så mycket svamp tidigare i mitt liv, mycket beroende på att i mina tidigare förhållanden har intresset inte funnits varken för att plocka eller äta dessa delikatesser. Jag kände väl inte till så många sorter heller, mer än murklor, som jag helt slutat plocka och Blodriska som mina föräldrar gärna plockade, och jag brukar hitta en och annan ibland på mina skogspromenader. Men min nuvarande fru älskar att plocka skogens frukter och hon har lärt mig en hel del om olika svampar. Jag visste till exempel inte att fjällig bläcksvamp går att äta.
Jag trodde nog att alla bläcksvampar var giftiga.


Sen har vi gått kurs för att få vara handledare och elev för att min fru ska ta körkort så småningom, och det går riktigt bra faktiskt, med tanke på att hon aldrig kört bil förut. Men det är mycket att gå igenom så det blir till att öva, öva lite till och läsa i boken. Det är inte enkelt. Det är snart 40 år sen jag tog mitt körkort och det har ju hänt en del sen dess. Jag måste verkligen tänka efter i vissa situationer, om jag verkligen gör på rätt sätt. Jag tror nog att vi som är i övre medelåldern gärna "genar" i vissa moment ute på vägarna. Jag har gjort lite tester på nätet, och det är ju faktiskt en del nytt som jag verkligen måste tänka till lite extra på. Jag hittade en sida där man kunde göra ett teoriprov, 65 frågor och jag tror man fick ha 5 eller 7 "fel" för att bli godkänd. Jag kan säga att första gången blev jag INTE godkänd, men däremot andra gången jag gjorde den, med ett nödrop, hade inte ALLA rätt, men det gick. Men då hade jag inte läst körkortsboken innan heller, så om jag läser den så kanske det går bättre. Det kan nog vara nyttigt att plugga på lite då och då, för det blir ju nya bestämmelser, skyltar med mera med jämna mellanrum.

Det får räcka för denna gång så får vi se vad jag tar upp vid nästa tillfälle.
Ha det bra där ute och kör nu försiktigt om ni ska ut på vägarna, för halkan och vintern har kommit.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Påsken 2023

Skolgången

2022, vilket år det blev.