Pandemi!

Ja, det Ă€r lĂ€nge sen jag skrev nĂ„got, men jag har haft mina tankar pĂ„ annat hĂ„ll ett tag, men det Ă€r om helt andra saker som jag tĂ€nker ta upp nu. Mer om det vid ett annat tillfĂ€lle alltsĂ„. Det jag kĂ€nner Ă€r att jag mĂ„ste skriva nĂ„gra rader i dessa Pandemitider. 

MÀrk vÀl att jag INTE Àr nÄgon expert pÄ detta, utan jag gör delvis som alla andra: JAG GOOGLAR!
Men det hÀr Àr i alla fall lite av det jag lyckats GOOGLA fram.

Corona, Covid -19, Sars, Mers. Det Ă€r ord som vi matats med under en lĂ„ng tid. MĂ„nga har insjuknat, mĂ„nga har dött, det har blivit restriktioner, förbud, rekommendationer, med mera, sĂ„ att man ska kunna undvika att drabbas sjĂ€lv. 
Coronavirus Àr ett samlingsnamn för just denna "virusfamilj", och det finns tydligen mÄnga varianter, och minst 7 av dessa kan mÀnniskor tydligen smittas av. Corona betyder Krona, och viruset ser ut som bilden nedan i ett mikroskop.
Coronavirus covid-19 - Kristianstads kommun

Covid-19 betyder coronavirus disease 2019, eftersom det upptĂ€cktes i Wuhan, Kina i slutet av 2019. Man SPEKULERAR i att det överförts till mĂ€nniskor frĂ„n djur pĂ„ en marknad, men det Ă€r INTE bekrĂ€ftat att det Ă€r sĂ„. 
Covid-19 Ă€r en infektionssjukdom som orsakas av ett virus som heter SARS-CoV-2, 
(SARS-coronavirus-2). 
Symtomen kan likna vanlig influensa, med feber, hosta och kanske andningsbesvÀr. Du kan Àven utveckla lunginflammation. Det smittar via droppsmitta, dvs om nÄgon nyser eller hostar sÄ kan man bli smittad, och sen kan det ta allt frÄn 2 till 14 dagar innan man fÄr symtom, vanligtvis mÀrker man efter cirka 5 dagar om man Àr smittad.
PÄminner om en sak: Jag har alltsÄ GOOGLAT allt detta, glöm inte det, för jag vill INTE ha nÄgra idiotiska eller dumma kommentarer efter mitt inlÀgg. Det mesta som jag skriver om finns att lÀsa pÄ FolkhÀlsomyndighetens och Krisinformations sidor, som Àr mycket bra sidor att ta till om man undrar nÄgot. Det finns tyvÀrr mycket "andra experter" ocksÄ pÄ nÀtet, men det Àr ungefÀr som att ta Fan i bÄten, enligt min mening.
Nej, hÄll er uppdaterade pÄ de sidor jag rekommenderar ovanför. Det finns fler ocksÄ, 1177 bland annat. Men spekulera inte sjÀlv, utan följ de rÄd som ges, och RESPEKTERA DESSA!

DĂ„ kommer jag in pĂ„ nĂ€sta steg i detta. 
HUR JÄVLA DUM FÅR MAN VARA  EGENTLIGEN??
Bland annat de myndigheter jag nĂ€mnt ovan och regeringen har gĂ„tt ut med rekommendationer, och i vissa fall förbud hur vi ska förhĂ„lla oss till detta med den Pandemi som Ă€r. Varför i H-vete respekterar inte folk detta. "NĂ€, vi tillhör inte nĂ„n riskgrupp", "vi Ă€r sĂ„ försiktiga sĂ„", "Det Ă€r ju BARA gamla som kan bli sjuka", etcetera, med mera och sĂ„ vidare. Det Ă€r sĂ„ jĂ€kla tragiskt att folk Ă€r sĂ„ trĂ„ngsynta och respektlösa att man Ă€r sĂ„ jĂ€vla egoistisk att "bara jag fĂ„r min öl sĂ„", "men vi har ju ALLTID Ă„kt till fjĂ€llen till pĂ„sk" osv. Fy Faan!! 
Och hĂ€r i norra Sverige har vi ju Ă€ndĂ„ klarat oss ganska lindrigt statistiskt, om man jĂ€mför med resten av landet. Var Ă€r det flest drabbade dĂ„? Jo, i storstĂ€derna, och framförallt i Stockholms lĂ€n. 
Samtidigt i detta sĂ„ kan jag tycka att man skulle behöva vara mer tydlig frĂ„n regeringens sida. 
INGA REKOMMENDATIONER, UTAN FÖRBUD HELT ENKELT!!!
Var inte sÄ jÀkla försiktiga med att sÀtta stopp.
StĂ€ng igen alla restauranger, fik, pubar osv. Visst, bli förbannad pĂ„ mig nu, men det skiter jag högaktningsfullt i, för NI respekterar inte MIN Ă„sikt i sĂ„ fall. Det blir en ekonomisk smĂ€ll för mĂ„nga i till exempel restaurangbranschen, MEN det blir ocksĂ„ en ekonomisk smĂ€ll för en vanlig arbetare som inte kan jobba för att ens barn inte kan vara pĂ„ dagis, skola, fritids osv. Minst en av förĂ€ldrarna mĂ„ste kanske stanna hemma för att ens barn inte kan gĂ„ till dagis, och i mĂ„nga fall sĂ„ Ă€r man kanske ensam som förĂ€lder, med redan taskig ekonomi. 

Det dĂ€r jag skrev ovanför hur folk resonerar, att man inte tillhör riskgruppen, att det bara Ă€r gamla som kan bli sjuka och sĂ„ vidare. SĂ„ jĂ€kla fel. Visst finns det riskgrupper, MEN det Ă€r Ă€ndĂ„ folk som avlidit i detta, bĂ„de unga och gamla, som tydligen varit fullt friska innan. Nyligen dog en kĂ€nd TV och radio-profil, som var bara nĂ„gra Ă„r yngre Ă€n mig, efter kort tids sjukdom i Covid-19. 
(RIP Adam Alsing)😱
Jag tycker att man borde fÄ sig en tankestÀllare nÀr man fÄr lÀsa om nya konstaterade fall hela tiden.

Jag Àr inte rÀdd för egen del att fÄ smittan, och tack och lov sÄ Àr lilla Strömsund Àn sÄ lÀnge förskonad, mig veterligt, men det Àr vÀl bara en tidsfrÄga.
Men jag ber alla som lĂ€ser detta. 
Ta en funderare: Vill jag verkligen riskera att EVENTUELLT utsĂ€tta mig för smitta? 
MÅSTE jag verkligen gĂ„ ut och ta den dĂ€r ölen pĂ„ krogen?

Till slut sĂ„ kan jag inte lĂ„ta bli, Ă€ven om en del SÄKERT kan bli förbannade och ta illa upp, men förr kallade man Stockholmare för NollĂ„ttor, och nu brukar en del sĂ€ga att de inte Ă€r "riktigt hundra". 
Jag hÄller gÀrna med i det sista med tanke pÄ en del klipp man sett pÄ sociala medier, som visats frÄn just Stockholm. Jag behöver inte sÀga sÄ mycket mer, eller hur?

Det Àr bara att GOOGLA!

Sköt om er dÀrute!

Kommentarer

PopulÀra inlÀgg i den hÀr bloggen

PĂ„sken 2023

SkolgÄngen

2022, vilket Ă„r det blev.