Namn och dess betydelser. (för mig alltså)

Det är lite roligt detta med namn, och hur det följer någon slags cykel vilka namn som är populärast "just nu". När jag föddes på 60-talet så var de vanligaste namnen till exempel Anders, Lars, Erik, Annika, Monika, Lena och så vidare. Jag fick heta Bill Reino! Trots att både min far och min farfar hette ERIK Olof och ERIK Albertin. Då kan man ju tycka att jag också hade kunnat få Erik åtminstone som andra namn, eller? Men nej, jag skulle heta Reino. Visst, jag var ensam om det namnet, men om man gjorde något otyg, då visste ju alla att det var "den där Reino" som gjort det. Man var inte direkt anonym, om man så säger.

Mina mor- och farföräldrar hade lite ovanliga namn, som ni kan se på min farfars andranamn bland annat. Nja, inte mormor då som hette Emma Maria. Men farmor hette Karolina Dorotea, men kallades allmänt för Karin. Och min morfar hette Daniel Laurentius. Min mor heter Anita, med Gullan som andranamn.

Mina tre barn fick namnen Matilda Karolina Iréne, Paul Olof Martin och Emma Mary Anita.
De gamla namnen går igen, och har sitt ursprung i dels mina släktingars namn och dels på deras mödrars sida.

Nu till lite information om mina namn. Reino är ett finskt maskulint förnamn som grundar sig på det engelska manliga förnamnet Reynold, som i sin tur stammar från forntyska manliga förnamnet Raginald.
Ragin betyder råda eller rådgivning och wald översätts till härska. I skrivande stund finns det 1107 män i sverige som har namnet Reino, varav 553 stycken har det som tilltalsnamn. Inofficiell namnsdag är (har även varit några år) 16 juli, tillsammans med Reinhold och Reine.

Bill, mitt andra namn, är en kortform av William, som är den engelskspråkiga varianten av Vilhelm.
Ursprunglig mening med namnet är vilja, begär/önskan samt skydd. Inofficiell namnsdag är den 6 april, tillsammans med just Vilhelm och William. Det finns 2613 män som har namnet Bill i sverige, varav 1595 som har det som tilltalsnamn, SAMT 4 kvinnor som har detta namn.

En annan kul sak om just mitt namn är att på Portugisiska så betyder det Kungarike/Kungadöme.
På Wikipedia står att läsa att Kingdom of Portugal grundades år 1139 e Kr och var Monarki fram till 1910, då det efter en revolution utropades till republik. På latin hette det Regnum Portugalliae, och på Portugisiska Reino de Portugal.

Den "mest kände" Reino var en lindansare och cirkusartist från Bro, som egentligen hette Karl Otto Hilding Andersson, men som antog artistnamnet Reino.
(Sen har jag för mig att det fanns en politiker i Åre-trakten som hette Reino Rova.)

Det finns ju även en del kända Bill i världen också.
Bill Gates, Microsofts grundare.
Bill Clinton, USA:s president mellan 1993-2001.
Bill Bixby som spelade Dr. David Banner, (innan han blev stor och grön, Hulken alltså som spelades av Lou Ferrigno.)
Bill Cosby, som bland annat spelade i serien The Cosby Show, (och som senare dömts för Sexförbrytelser)
Bill Murray, Skådespelare i bland annat Tom i bollen och Tootsie mfl.
Och några till. I de flesta fall så är Bill ett smeknamn för William, utom för Bixby som hette Wilfred.

Det här blev ett annorlunda inlägg, men man vet aldrig vad som plötsligt dyker upp i tanken, och då måste man spinna vidare på den.

Ha det bra där ute!
Kramas inte, med tanke på det som just nu är, men heja på avstånd, ring eller skypa med varandra, så klarar vi det här också!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Påsken 2023

Skolgången

2022, vilket år det blev.