Mobbning, ett jäkla gissel.

 Mobbning av en person, folkgrupp eller annat, är ALDRIG ok. Visst kan Ni väl hålla med om det?

Man ser och hör om det alltför ofta tycker jag. Jag har märkt av det i de olika yrken jag haft, inte alla men i några av de jobb jag haft. Och säkert har Du också sett eller hört om det på din arbetsplats. Det kan också te sig på många olika sätt. Allt från en "fnysning" mot den mobbades eventuella uttalande eller agerande till ren fysisk eller psykisk mobbning. Det är som sagt inte ok. Men tyvärr så har det säkert alltid funnits, och kommer förmodligen att fortsätta på samma vis, eller till och med eskalera. Det verkar nästan vara helt legalt att mobba en person, och det värsta i allt detta är att det är flera som hänger på tåget, istället för att visa lite pondus och säga ifrån. Kan en mobbare sätta sig in i hur personen som blir utsatt mår egentligen? Kanske hon eller han gråter sig till sömns varje kväll, och har ångest för att nästa dag säkert kommer att bli likadan, eller till och med värre. Jag själv har varit förskonad från mobbning, mycket beroende på att det inte "fanns" någonting sådant under min uppväxt och skolgång. Det kanske var unikt. Jag har heller aldrig, mig veterligt, mobbat någon annan. 

I en artikel från 2015 uppskattar man att cirka 45 ungdomar under 20 års ålder tar livet av sig på grund av mobbning varje år. Det är 45 ungdomar för mycket. INGEN av dessa unga ska behöva ta till detta för att slippa smärtan. Det finns inga belägg för att detta är anledningen till självmorden, men det kan vara en bidragande orsak. 

I en studie från Nederländerna 2014 undersökte man sambandet mellan mobbning och självrapporterade självmordstankar hos cirka 300 000 barn och ungdomar, från 34 oberoende studier. Där såg man att de som blivit utsatta för mobbning löpte 2,23% så hög risk för självmordstankar. 

Med dagens teknik så är det är det lätt att mobba på nätet också. Det ser man väl framförallt när det är val-år. All smutskastning politiker emellan, men även gemene Svensson som lägger sig i debatter och liknande, många gånger helt utan belägg. Och en del bloggare/vloggare kör också den stilen tycker jag. En del reklam tycker jag också har mobbnings-tema, där det ibland finns en person, som "inte har alla bestick i lådan", som ska "förnedras" eller rynkas på näsan åt. Det går säkert att göra en hur lång lista som helst, men det har jag inte varken lust eller tid till.

Så vi kan väl komma överens om detta enkla val: DET ÄR ALDRIG OK ATT MOBBA!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Påsken 2023

Skolgången

2022, vilket år det blev.