Har vårdjobben "rätt" lön?

Sommar! Ja, jag vet inte. Vissa dagar är det kallt som f-n, och just nu är det "för varmt". Tur att man sparat semestern till i höst.
När det nu gäller jobb så jobbade jag några år inom träindustrin där vi bland annat gjorde möbler med mera till ett internationellt känt svenskt företag som börjar på IK och slutar på EA, men efter några år så lade de ner verksamheten här och flyttade hela fabriken till en annan kommun. Nog om det.

De senaste cirka 17 åren har jag jobbat i äldrevården och trivs förbaskat bra. Jag är Undersköterska men också handledare inom Vård och Omsorg till elever från gymnasiet och vuxenskolan sen 8 år tillbaks. Jag har haft många elever och många av dessa är idag mina arbetskollegor. Under de 17 åren har jag jobbat på Särskilt boende, Trygghetsboende med hemtjänst och för närvarande på ett avlastningsboende sen oktober förra året. Jag trivs verkligen med mitt jobb och mina kollegor. Det som är det bästa med jobbet är alla äldre människor jag träffar och deras livsberättelser och erfarenheter. Det finns alltid nånting att prata om. Även om man träffar äldre som kanske inte har hela sitt minne i behåll så kan man alltid hitta någon liten röd tråd att dra i, och försöka "minnas" tillsammans. Samhället är litet och man har ofta gemensamma bekanta, man kanske är släkt och man kanske till och med har varit arbetskollegor tidigare. Att jobba som Undersköterska gör mig inte rik pengamässigt, men mentalt. Hade jag velat "bara ha bra betalt" hade jag definitivt INTE arbetat i vården, för det är verkligen underbetalt. Procentuellt så hade jag mer pengar när jag jobbade på den där träindustrin för cirka 20 år sen, men där höll jag på med "döda" ting. Nu arbetar jag med människor men det verkar inte som att det är värt något. En trasig möbel kan gå att laga på ett eller annat sätt, men en "trasig" människa kanske inte går att "laga" eller lindra smärtan på.
Personligen så kan jag tycka att vi Undersköterskor skulle få ett lönelyft på låt säga 5000 Skr, för det är vi väl värda? Eller? Visst, vi är ungefär 257000 (TvåHundra Femtiosju Tusen) Undersköterskor och Vårdbiträden i Sverige idag, så summan per månad landar på 1 285 000 000 Skr (En Miljard Tvåhundra Åttiofem Miljoner) 15 420 000 000 på ett år (Femton Miljarder Fyrahundra Tjugo Miljoner). Men om vi slår ut den summan på hela Sveriges befolkning så blir det cirka 1613 Skr (Ettusen Sexhundra Tretton) per person och år eller ungefär 134 Skr (Etthundra Trettiofyra), per månad för varje person i Sverige. Knappt 4:50 PER DAG. FÖRE SKATT.
Det är vi väl värda för att vi tar hand om din Pappa, Mamma eller annan anhörig? Rätta mig om jag har fel.

Kommentarer

  1. Bloggen ser ju jättebra ut ������ Hit kommer jag tillbaka. Kul att du delar med dig av dina tankar. Klokt och bra skrivet/Katarina ��

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Påsken 2023

2022, vilket år det blev.

Skolgången