2017. Ett år där det hänt en hel del. Men om vi backar ännu några månader till oktober 2016. Varför det? Jo, då bytte jag arbetsplats till Gästis, efter drygt 9 år på Strömbacka, som är ett trygghetsboende i Strömsund. Jag behövde den här förändringen. Inte för att jag inte trivdes på jobbet, men jag hade gått litegrann i stå. Jag kände inte att jag utvecklades, hade inget mer att ge. Så när jag fick förfrågan om en tjänst på Gästis så tackade jag ja direkt. Jag hade i och för sig fått lite hintar om att tjänsten var ledig från en blivande kollega (tack Katarina), så jag mailade min chef och berättade att jag var intresserad, fast jag hade semester fortfarande. Några dagar senare ringde chefen och frågade om jag var intresserad av tjänsten, han hade inte hunnit läsa mitt mail, utan hade mig i åtanke ändå. Han hade nog också märkt att jag behövde en förändring, så när nu chansen dök upp så var det bara att nappa på det. Och jag har inte ångrat en sekund att jag tog beslutet. Min fru, som då var min sambo, var väl inte lika glad eftersom hon precis hade börjat jobba på Strömbacka, samtidigt som hon gick sin utbildning till undersköterska. Men eftersom arbetsplatserna ligger nära varann och vi har ett samarbete så har vi ändå fått jobba tillsammans ganska ofta, eftersom hon jobbat väldigt mycket även hos oss som vikarie under sommaren och hösten. Dessutom så bor vi i samma område som arbetsplatserna så vi har bara några minuter till jobbet, och det är bra eftersom vi har två små hundar som behöver gå ut och göra sina behov. Så varje lunch går antingen jag eller min fru, eller båda, hem och "pinkar vovvarna".

2017 nu då. Jag fyller ju år i början av året, redan den 11 januari, och min fru den 2 februari. Så vi beslöt att "slå ihop" våra födelsedagar och ha en gemensam fest. Vi förlovade oss den 14 februari och hade en liten fest i samband med det. Undertecknad blev väl lite VÄL påverkad av de drycker vi hade, men det är sånt man får ta. 😁 Det brukar gå över. 😅
Under våren sen så skulle min fru göra sin sista praktik, och förslaget blev min arbetsplats, men det fick vi styra om eftersom det finns en policy inom kommunen att man bör inte göra sin praktik där det finns en familjemedlem eller liknande. Så då skulle det bli på Skogsgläntan som är ett SÄBO, (Särskilt boende) Men efter lite koll dels med skolan och dels med hennes arbetsplats så behövde hon inte göra sin sista praktik, utan kunde validera den och hon blev klar undersköterska några månader innan sin egentliga skolavslutning. Bra jobbat! Sen har hon i stort sett inte varit utan jobb några längre perioder.

Sommaren då. Jag hade tagit ett beslut att jobba hela sommaren, precis som jag gjort året innan, och skulle ta min semester när de ordinarie semesterperioderna var slut. Det medförde att jag jobbade med bland annat min fru och en del andra vikarier hela sommaren när de andra ordinarie kollegorna hade sina semestrar. Det blev en ganska "turbulent" sommar, eftersom vi hade en hel del sviktpatienter som väntade på annat boende, delvis på grund av att NÄVA (Närvårdsavdelningen) var ganska överbelagd. Så då var det skönt att få min semester sen i mitten på augusti, och cirka 6 veckor framåt.

Min första egentliga semesterdag, 14 augusti, gifte vi oss borgerligt min fru och jag, på Ströms Hembygdsgård. Sen den 26 augusti hade vi en "liten" bröllopsfest med kollegor, vänner och mycket god mat.

 




Sen i september så åkte vi ner till Stockholm för att min fru skulle förnya sitt Thailändska pass. Vi hade det väldigt trevligt i huvudstaden, även om boendet vi hade inte var det bästa. Men nu vet vi det till nästa gång. Vi kommer att lägga till några tusenlappar på boende nästa gång. Men i övrigt var resan jättebra. Vi hittade ett jättebra matställe, där det serverades Thailändsk buffé, Mongolisk buffé och Sushi. Och allt detta för bara 179 kronor per person. Sen hittade vi en mysig pub där vi "träffade" Foppa och Sudden. Ja, träffade var väl och ta i men vi är i alla fall med på samma bild. 

Sen har hösten rullat på med jobb nästan hela tiden. Lite turbulens på jobbet, av lite olika anledningar, men det är sånt som ska lösa sig så småningom. Jag har jobbat både julhelgen och nyårshelgen, men på nyårsafton var vi lediga och hade blivit bjudna till Katarina och Tomas, där vi åt och drack gott, spelade Golf på One-box och sen sköt vi lite raketer. En mycket trevlig kväll. Synd bara att min fru skulle upp och jobba dagen efter, annars hade vi gärna stannat ett tag till.

Som ni ser så är ett återkommande datum den 14:e i olika månader.
Vi börjar den 14 maj 2016, när vi började dejta och blev ett par. Den 14 februari 2017 förlovade vi oss. Den 14 augusti 2017 gifte vi oss. Och den 14 november 2017 var det 3 år sedan Saa flyttade till Sverige. Å vad jag älskar denna kvinna och jag känner mig så lyckligt lottad att få vara hennes man.

Med förhoppning om ett gott 2018 önskar jag alla ett Gott Nytt År.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Påsken 2023

2022, vilket år det blev.

Skolgången