Vem är jag?

Jag kanske ska skriva lite om mig själv om det kan vara av intresse?!
När jag var 12 år så tjänade jag mina första pengar genom att plantera tall-plantor. Min pappa jobbade åt ett skogsbolag och den sommaren körde han en markberedare för att man sen skulle kunna plantera ny skog på ett avverkat område. Just det här området låg fjällnära och nära gränsen till Norge, och det arbetslag som skulle ta hand om planteringen hade en arbetsledare från Norge. Jag minns inte hans namn, men han var väldigt trevlig och snäll vad jag minns. Jag följde ofta med min pappa när han var ute på jobb under mitt sommarlov. Och just den sommaren, alltså 1976, frågade arbetsledaren min pappa om jag kanske hade lust att tjäna en liten slant, för det behövdes fler som kunde plantera skogen. "Ja, det är väl bara att fråga pojken själv det" sa min pappa. Med påföljd att jag fick börja sätta plant och tjänade ihop en rätt bra summa den sommaren. Jag tror jag fick mer än vad min pappa hade i månadslön då, eller åtminstone ungefär lika mycket. En månadslön för en skogsarbetare på den tiden låg väl på cirka 5-6000 kronor före skatt.
Man fick väl egentligen inte börja jobba i så tidig ålder, men det tror jag skogsbolagen såg mellan fingrarna med. I alla fall, nästkommande år 1977 och fram till 1980 så jobbade jag och några av mina klasskompisar med att sätta plant varje sommar åt detta skogsbolag, tillsammans med några "gamla gubbar" som varit med i många år. Vad jag minns så var det en härlig stämning bland oss i arbetslaget. "Gubbarna" tyckte om oss och var väldigt mån om att vi skulle vara delaktiga.
"Gubbarna" förresten var väl i 50-årsåldern då, men de var likväl Gubbar. 👴
Jag är själv "gubbe" idag, men kanske inte på samma sätt. Jag minns de här somrarna med glädje och att man fick tjäna ihop lite extra pengar var ju inte fel. Veckopeng hade inte jag som man kanske har idag.
I gymnasiet gick jag på Halåsens Skogsbruksskola och hade planer på att söka vidare antingen till Skogsmästare eller Jägmästare. Men så blev det inte. Efter gymnasiet jobbade jag några år med bland annat avverkning av skog, mest vintertid, röjning av ledningsgator på vår och höst och som arbetsledare för ett planteringslag några somrar. Sen "försvann" jobben med att "såga för hand" mer och mer och vi ersattes av traktorer som gjorde allt från att fälla, kvista, kapa och lägga upp i travar. Då behövdes inte vi på markplan längre, och den som inte tog chansen att sätta sig i en maskin blev så småningom utan jobb. Jag hade ingen lust att sätta mig i en maskin så jag började söka efter annat jobb, och hittade så småningom ett. Men mer om det en annan gång.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Påsken 2023

Skolgången

2022, vilket år det blev.