Lite om vad jag jobbar med.

Vad kan man skriva om idag då? Vädret kanske. Igår, måndag, regnade det. Idag, tisdag, så skiner solen. Ok, nog om det.

Har jobbat i helgen och avslutade ett 4-dagars pass på eftermiddagen igår. Vad jag jobbar med? Jo, jag är Undersköterska i äldrevården och har drygt 15 år i yrket. Och vet Ni vad? Jag är stolt över mitt yrke och jag vet att jag och mina kollegor är uppskattade av dem som behöver vår hjälp. Vi är den som tröstar när någon är ledsen. Vi är den som hjälper till på olika sätt beroende på det behov som en person kan ha. Vi är länken mellan personen vi tar hand om och anhöriga ibland. Vi är den som säger god natt och sov gott på kvällen fast personen ibland önskar att man kunde stanna bara en liten stund till. Vi är den som kommer in på morgonen och kanske hjälper till med morgonhygien, ger medicin och frukost. Vi är den som kanske torkar en tår ibland, eller skrattar tillsammans med personen.
Jag och mina kollegor försöker ge så mycket av oss själva till den vi tar hand om, och hoppas att vi kommer träffa en likasinnad vårdperson den dagen vi eventuellt själva kommer att behöva hjälp och stöd.
Jag är även handledare i yrket och har haft många elever från både gymnasiet och vuxenutbildningar, och många av dessa är idag mina kollegor. Jag känner att jag har gett ganska mycket av mig själv och hjälpt till med att trygga framtiden i yrket, åtminstone några år framöver.

Oavsett vilket yrke vi har, så ska vi vara stolta med det vi gör. Vi behövs allihop. Städare, vårdpersonal, snickare, chefer, butiksbiträden osv. ALLA fyller vi en funktion på olika sätt, och ser till att vardagen fungerar i samhället.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Påsken 2023

2022, vilket år det blev.

Skolgången