Musik i alla former är en styrka för själen.

Förra gången skrev jag litegrann om att jag tycker om att sjunga. Jag har varit med i några körer tidigare, och det har varit jättekul. Just nu har jag en timeout sen en tid. Motivationen finns inte riktigt just nu, men jag sjunger mycket ändå på hemmaplan. Jag älskar musik med andra ord, och med dagens teknik så hittar man "allt" på internet. Jag kollar ofta via Youtube med flera sajter och castar ofta över det till "dongeln" som är kopplad till TV:n. Jo, det heter dongel, eller dongle på engelska. Lustigt ord, man får associationer till nåt annat, eller hur? Jag köpte faktiskt min dongel genom Wish, för nån hundralapp med frakt, och den funkar hur bra som helst.
Tillbaks till musiken då. Jag har alltså sjungit mycket i kör, och det är hur kul som helst. Jag har sjungit många solon, en del duetter och tillsammans med körerna naturligtvis. Första gångerna jag skulle sjunga solo, så var jag rätt så nervös i början, men när jag väl står där och musiken börjar, så släpper allt och jag känner mig hur säker som helst. Lite nervositet är kanske bra, för då skärper man till sig tror jag. Några favoriter jag har och som jag sjungit rätt ofta är låtar som Tommy Körberg har sjungit. Han är en favorit faktiskt, vilken röst han har. Stad i ljus, från Melodifestivalen 1988, där Tommy vann och fick tävla i ESC i Dublin samma år, där han kom på 12:e plats, är en låt som "förföljt" mig i några år i Ströms kyrkokör. Jag har sjungit den ett antal gånger, och det uppskattas tror jag, för publiken verkar ha varit nöjda. Jag sträcker på mig och tackar. En annan låt som jag också gillar är Fait accompli (betyder Fullbordat faktum översatt från franskan) som passar min röst bra känner jag.
Det har anordnats en tävling en gång, 2009, där intresserade kunde anmäla sig till att vara med och sjunga i Körkampen Strömsund 23/11 -09, och som vårat gäng, Team Ullis, vann. (Det finns YouTube-klipp av dessa om man går in på bland annat Affärsnytt Norrs hemsida.) Några lokala "kändisar" blev teamledare och sen blev vi sångare tilldelad en av dessa ledare och sen var det bara att öva in låtar och rörelser. Vi sjöng två låtar var, där en av låtarna valdes av de som arrangerade och den andra fick vi själva komma på. Vi blev tilldelade "Aldrig ska jag sluta älska dig" från filmen Livet är en schlager. Den egna låten blev Proud Mary som vi fick till riktigt bra tycker jag. Det var hur spännande som helst vid omröstningen, och vi fattade nog inte först att vi hade vunnit, men sen förstod vi och det var en härlig känsla. Sen fick vi en chans till att sjunga där vi blev tillfrågade om vi kunde sjunga på julmarknaden i Strömsund, och det tackar man ju inte nej till.

Några år senare så fick "min" körledare Erika i kyrkokören en idé om ett körprojekt, där man kunde anmäla intresse, både vana sångare och de som helt enkelt ville sjunga. Det blev ett lyckat koncept och pågick i tre år i rad med två föreställningar varje år, där det första året var musik av Björn Ulvaeus och Benny Andersson, andra året blev det Melodifestivalen, och det tredje så handlade det om hårdrock, där Erika hade arrangerat allt och även lyckats med att få hit en kändis till första framförandet, nämligen Joacim Cans från Hammerfall. Jag missade honom tyvärr, eftersom jag mycket "lägligt" blev sjuk inför framträdandet, men That´s Life. 😁

Jag var också med i en annan kör, Vattugalarna, parallellt med kyrkokören. Och vi hade också en del framträdanden som jag var med i, bland annat på Gamla Teatern i Östersund. Och till sista april varje år åkte vi runt till några av byarna runt Strömsund för att sjunga in våren. Alltid lika uppskattat.

Just nu har jag som sagt ett uppehåll med sjungandet i kör, hur länge vet jag inte, men kanske inspirationen kommer så småningom igen. Idag lyssnar jag mycket på Acapellagrupper. Favoriterna är HomeFree från USA, som är helt fantastiska. Har inte hittat en enda "dålig" cover än ifrån dem. Kan verkligen rekommendera dem. Andra grupper som jag också lyssnar mycket på är Pentatonix och VoicePlay. Det som är fascinerande med dessa grupper är att alla ljud är deras egna röster. Alla tre grupperna har en Beatboxare, dvs en mänsklig synthesizer/trumset. En kille som har en rejäl basröst, (där Tim Foust från HomeFree faktiskt har den absolut klaraste och djupaste basen.) och de övriga kompletterar med sina fantastiska röster, så att det låter som att det är en massa instrument med också, fast det nu inte är så. Fascinerande. Jag blir så jäkla avundsjuk, för jag vill också kunna sjunga som dessa killar och tjejer.

En dröm jag haft i många år är, om jag kan få till den ekonomin, att "bygga" en liten hemmastudio och försöka sampla min egen röst där jag så att säga kan sjunga med mig själv i olika upplagor, och i olika röstlägen. Jag är ingen expert på noter, men jag "ser" när det går upp eller ner, och jag har rätt så bra gehör, och jag älskar teknik även om jag är självlärd på det mesta. Jag har lätt för att lära mig både text och melodislinga utantill, så det gäller bara att "få ner det" på pränt. Det skulle vara hur kul som helst. En önskedröm, men "plötsligt händer det" som reklamen till Trisslotter säger.
Musik har ju alltid funnits i min släkt. Som jag skrev förra gången så finns det dansband i min släkt. Jag har äldre släktingar som spelat dragspel, fiol, gitarr, nyckelharpa osv. Så musiken finns där. Själv spelar jag inget instrument så väldigt bra, även om jag ibland försöker spela gitarr om jag får chansen, men det blir bara för mig själv. Klarinett har jag spelat litegrann för länge sen och naturligtvis Blockflöjt, som nästan var obligatoriskt när man gick i skolan. Det går säkert att lära sig, bara man tar sig tid. Men det får bli senare i livet.

Nu ska jag vila en stund innan jag ska återgå till jobbet, för andra halvan av min delade tur. Det blev en till delad för mig i morron eftersom en kollega är fortsatt sjuk, och det behövs någon med medicin-delegering på kvällen. Tur att det går att lösa, men ibland är det "tjorvigt", särskilt om vikarierna redan är inbokade, och nu när så många är drabbade av influensan. Ta i trä, så har jag klarat mig hittills, även om jag för nån dag sen kände mig lite snuvig. Frugan har ju legat däckad två dagar redan, och är väl inte helt kry än, även om hon jobbar sina pass. Rå vitlök och färsk ingefära går det en hel del av dessa dagar. Men kan man mota Olle i grind med det så får omgivningen stå ut med att jag "stinker" lite vitlök. Det bjuder jag på. 😂

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Påsken 2023

2022, vilket år det blev.

Skolgången