Högstadiet. En skräckupplevelse?

Jag tänkte fortsätta skriva lite om min skoltid, och nu har jag kommit fram till högstadietiden, årskurs 7-9 med andra ord. Skräckupplevelse har jag skrivit i rubriken. Ja, till en början. En "jättestor" skola om man jämför med Laxsjö skola, Centralskolan i Föllinge. Den bytte senare under min tid i skolan namn till Cederbergsskolan, efter en omröstning. Jag TROR att namnet kom till efter en Erik Cederberg, född 1746 i Föllinge som var präst och som senare blev Kyrkoherde och verksam i Östra Kärrtorp, Skåne.
Cederbergsskolan Föllinge

När man började där fick man en klassföreståndare, och min hette Berta Magnusson. Hon är känd för sina diktsamlingar, de flesta på jamska. Hon var en stor förespråkare för bevarandet av den jamska dialekten, och då under min skoltid i synnerhet gammeljamska. Hon har också skrivit många bygdespel, som till exempel "Frontgruvan", "Penningkeisen" och Lapp-Nils". En, karismatisk lärarinna, lite av den gamla stammen, men snäll.
Det fanns 2 klasser i varje årskurs, A och B alltså. Jag gick i A där alla vi 12 från Laxsjö gick, ungefär lika många från Aspås och några från Föllinge för att fylla upp vår klass. I B gick resterande från Föllinge och de som kom från Hotagensområdet. Det var ungefär 30 elever i varje klass.

Skoltiden var väl inget som jag tyckte om direkt, men jag gjorde det jag skulle och fick rätt skapliga betyg i de flesta ämnen, så att jag sen kunde söka vidare till Gymnasiet. Varför tyckte jag inte om skolan då? Nja, jag hade nog hellre sett att jag kunde jobba och tjäna pengar, som jag skrivit om tidigare. Men man måste ju ha en utbildning och då var det bara att stå ut helt enkelt. Jag var väl inte den tuffaste i skolan, men heller inte någon som var mobbad. Det var ganska bra på skolan i Föllinge. Visst fanns det "rötägg" även där, men inget allvarligt. De vanliga testerna, det man idag bland annat kallar för Nollning. Det var alltid nån "buffel" som skulle testa oss yngre på olika sätt, ivrigt påhejad av sina polare.

Skillnaden nu i skolämnen var att nu fick man ett ämne som hette "Fritt valt arbete". Jag valde "Novisen vid spisen" första terminen, eftersom jag alltid tyckt om att hålla på med mat. Sen i åttonde klass så blev det obligatoriskt med det ämnet, fast det hette något annat, nämligen Hemkunskap. Då skulle man förberedas på "allt" som kan hända när man ska bilda familj. Man fick laga mat, byta blöjor på barn, (dockor) och annat som tillhör familjelivet. De andra terminerna jag skulle ha fritt valt arbete så valde jag bland annat "träslöjd" och metallteknik, eftersom jag även tycker om att snickra och till exempel svetsa och svarva i metall. Jag gjorde en hel del saker, som faktiskt finns kvar en del av. Bland annat så gjorde jag ett blombord till min mamma som jag själv designade. Jag gjorde ett sängbord/låda som jag hade vid min säng, där jag satt in högtalare för att förstärka ljudet från min enkla bandspelare som jag hade då på 70-talet. I  metallslöjden  fick man bara göra sånt som läraren hittade på, inga egna påhitt med andra ord.

Sen till Gymnasiet så kom jag in på Halåsens Skogsbruksskola där jag gick i två år. Att jag valde den skolan berodde nog mycket på att jag hade jobbat med plantsättning, och att min pappa jobbade inom skogen. Han körde ofta traktor, mestadels Timberjack, och vintertid drog han fram helstam, alltså okapade, avkvistade träd till ett upplag, där de sedan kapades till rätt längd manuellt för vidare transport till sågverk eller massafabriker. Sommartid körde han oftast markberedning med samma typ av traktor och jag följde då oftast med som jag skrivit förut.


 Timberjack

På Halåsen fick vi lära oss det mesta som har med skogsbruk att göra, men vi hade även vanliga ämnen som Svenska, Matematik och Ergonomi. Vissa dagar så "jobbade" vi och då var det allt ifrån avverkning till att köra hem virket med traktor. En del dagar så satt man i kranburar och lärde sig hantera virkeskranen, och det skulle ske på tid för att bli godkänd. Vi hade även praktiska ämnen där man fick lära sig att plocka isär, samt montera den motorsåg man hade. Vi övade även mycket på en gammal 8-hjulig Hemek för att kunna med bland annat hydrauliken, och hur det fungerade. Och i övrigt teoretiska ämnen på skolan. Vi hade många olika traktorer, mestadels Volvo BM med 6-spakssystem, men även Aktiv Skotten och Kockums 850 med 2-spakssystem och den nya Hemek Ciceron med bägge systemen, så att man kunde välja vilket som. Alltså uteslutande svenska modeller.

Halåsens skogsbruksskola

Hemek Ciceron

När jag utbildade mig så var det just i övergången från 6-spakssystem till 2-spakssystem när det gällde kranhanteringen, så därför hade skolan beställt bägge systemen till den nya Hemeken, just för att vi skulle kunna lära oss bägge varianterna. Jag tror till och med att det var den enda Ciceronen med bägge systemen, och att det var en av de första som levererades från tillverkningen i Hede.
Hemek betyder Hede Mekaniska verkstad, men idag tror jag företaget heter Tigercat.

Vi bodde på skolan på veckorna eftersom jag hade nästan 10 mil enkel resväg hem. De flesta gjorde det. Det fanns ju inte så hemskt mycket att göra efter skolan, men det fanns en gymnastiksal, där det blev mycket innebandy och basket spelat. Vi hade ett biljardbord som användes ofta, man blev rätt duktig på det faktiskt. Och vi hade ett gemensamt TV-rum där vi ibland satt och tittade. Men det fanns ju bara två kanaler på den tiden, så utbudet var inte så stort. Det fanns en videobandspelare, så de som hade körkort fick ibland åka in till Östersund och hyra nån film, särskilt på helgerna. Det hände ju att man stannade kvar nån helg ibland. Första året bodde man som sagt på skolan, i dubbelrum. Andra året så bodde man i två annex med 15 rum i varje, så då slapp man dela rum. Då i andra ring så hade jag en liten svartvit TV som jag tog med mig. En tolvtummare som jag faktiskt fick in NRK på, alltså Norska TV, tack vare att Halåsen ligger ganska högt. Bilden var inte helt perfekt, men jag kunde titta på Dallas, och de var ungefär tio avsnitt före de svenska sändningarna. Inte för att jag var speciellt intresserad av just Dallas, men jag kunde retas med min mamma när jag kom hem och "tala om" vad som kommer att hända i serien. Det var väl inte så populärt eftersom min mamma ville kolla själv.

Halåsens Skogsvårdsgård i Jämtlands län (som det hette i början) startar sin verksamhet 1931.     1972 övertog landstinget Halåsens skogsbruksskola som senare samordnades med Torsta. Skolverksamheten la man ner 1994.

Efter utbildningen så jobbade jag en period med skogsarbeten, men jag jobbade även på Vägverket i Föllinge under en kort period innan jag ryckte in i lumpen. Sen efter lumpen så blev det några år till med skogsjobb, innan jag "pensionerades" från det. Jag ville nämligen inte jobba med att köra traktor, så då blev jag överflödig som manuell huggare. Det blev några somrar som ledare över ett gäng som satte plant, och en period som ledare över ett huggargäng, men sen var det slut med det. Jag började då inom träindustrin där jag jobbade åt ett företag som bland annat gjorde möbler åt IKEA.

Det får räcka för denna gång och så får vi se vad jag hittar på i nästa inlägg.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Påsken 2023

Skolgången

2022, vilket år det blev.