Skogsarbete.

Jag jobbade ju med skogsarbete under en period på 80-talet, och det sista riktigt stora jobbet jag var med på var inför dammbygget vid Stora Foskvattnet i Hotagen-området.
Vintern 1986-87 var vi ett gäng som gick och fällde skog i ett område öster om Stora Foskvattnet. Vi bodde i en liten stuga i Ålåsen, bredvid skidbacken som finns där. Vi var ett gäng på fyra killar som fällde skogen manuellt med motorsåg. Två gubbar som körde en Skogs-Jan som kvistade och kapade upp virket och en kille som körde fram virket med en skotare. Nu minns jag inte vilka maskiner och årsmodeller det var på dem men bilderna visar i alla fall hur de kan se ut.
 SkogsJan med kvist- och kapaggregat

Skotare med kran och 8-hjulsdrift

Vi gick alltså och fällde manuellt mycket beroende på att det var väldigt oländig terräng. Mycket bergknallar där vi måste fälla träden ner i dalar för att traktorerna skulle kunna komma åt att kapa och forsla bort. Nackdelen med detta var att risken var stor att träden skulle kunna brytas av när de rasade ner från bergssidorna. Så det gällde att man "fällde rätt" så att träden snarare kunde glida efter sidan. Det vill säga att man fällde parallellt med sluttningarna istället för rakt ner. På det viset minimerade man risken för toppbrott. Det var väldigt grov skog så ett vanligt 13-tums svärd (33,02 cm) var inte att tänka på. Vi hade 15-tums svärd (38,10 cm) på alla våra motorsågar, men det hände ändå att de inte räckte till, för 2 tum till blir ju bara 4 tum på ett varv runt stammen, cirka 10 cm. Då fick man använda insticksmetoden för att kunna "skära av" i mitten på träden, innan man kunde fälla det på ett säkert sätt.
Insticksmetoden nedan till höger

Huskvarna motorsåg

Det var fruktansvärt mycket snö den vintern, även om det kom mer vintern 1987-88. Men eftersom det här är fjällnära skog så var det mycket nog ändå. Vi hade en snöskoter, Lynx Finlandia GLX 5900, som vi använde för att trampa vägar genom skogen som vi skulle avverka. Så ibland kunde någon av oss köra med skotern en hel dag bara för att vi skulle ha någonstans att börja med trädfällandet. Vi hade även snöskor för att ta oss fram, och spadar för att kunna skotta runt träden så att vi kom ner på markplan. Det var ganska mycket jobb ibland innan man ens kunde börja fällningen av träden. men ändå så lyckades vi 4 hålla traktorerna med jobb hela tiden. 
Lynx Finlandia GLX 5900

Det var en lång och ganska kall vinter så vi fick vara där uppe under ganska många månader, från november till mitten på mars tror jag det var. Vissa dagar kunde vi inte arbeta på grund av kylan, och eftersom det var vinter så var ju även dagarna korta så en del dagar blev det inte många timmar jobb, och det var för säkerheten. Traktorerna kunde köra efter mörkrets inbrott tack vare strålkastarna, men vi huggare fick inte arbeta när det skymde på. Så det blev långa kvällar under den mörkaste tiden, och det fanns inte så mycket att göra, annat än att äta, sova eller läsa böcker. Ja, vi hade en TV och radio där också, men det blev inte så mycket TV-tittande. Det bor ju inte så mycket folk i Ålåsen, men jag kände en av dem som bor där, och han hade bland annat en bastu, som vi fick använda, och det blev nog minst en gång per vecka. Det var skönt efter en hel dags avverkande, och ibland så fixade han middag, som vi köpt råvaror till förstås. Det var en härlig tid när man jobbade i skogen, för man fick använda kroppen på ett annat sätt än vad jag gör idag. Gratis träning så att säga, och dessutom under arbetstid, så då fick man ju "betalt" för att träna kan man säga. Jag saknar skogsjobben för jag gillade verkligen att slita med kroppen, för man var hur smidig som helst på den tiden. När sen markjobben försvann mer och mer och maskiner tog över så kände jag att det fick vara nog med skogsjobb. Jag hade som jag skrivit tidigare ingen lust att sätta mig i en traktor, så då blev det inte så mycket mer av den varan. Men jag saknar jobbet och skulle mer än gärna prova på igen om möjligheten skulle dyka upp.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Påsken 2023

Skolgången

2022, vilket år det blev.